theunisbrug zja zwarts jansma architecten 09 52935111.jpgmediaclass carousel big.116d6733a7e3cd4a0fe36bdc820d853eb197c150

2019

2019

Theunisbrug Antwerpen

Modernisering van het Albertkanaal

Het verhogen van de Gabriël-Theunisbrug in Antwerpen en het plaatselijk verbreden van het Albertkanaal kadert binnen de opwaardering van het Albertkanaal. Dit groter project omvat het wegwerken van capaciteitsbeperkende knelpunten op het Albertkanaal. 

De Theunisbrug heeft momenteel een vrije hoogte van 6,82 meter en een doorvaartbreedte van 48 meter. Deze brug wordt verhoogd tot 9,10 meter. Het kanaal is hier op zijn smalst en wordt verbreed tot 90 meter. De werken aan de Theunisbrug zijn volop aan de gang en duren ruim twee jaar. Tegen het voorjaar van 2021 moet het afgerond zijn. Het project is een samenwerking van verschillende partners, waaronder De Vlaamse Waterweg nv, het Agentschap Wegen en Verkeer, Water-link i.s.m. Aquafin, De Lijn en stad Antwerpen. Aannemers Artes, Stadsbader en Taveirne zullen de werken samen uitvoeren. Artes staat in voor de burgerlijke bouwkunde, Stadsbader legt de wegen en de rioleringen aan en Taveirne neemt alle infrastructuur voor de tram op zich. Het ontwerp van de Theunisbrug is opgemaakt door Arcadis en Sweco in samenwerking met ZJA Zwarts & Jansma Architecten.

Ontwerp van de nieuwe Theunisbrug

Techno Métal Industrie (TMI) bouwt de stalen constructies voor de trambrug (middelste brug). Secties worden vanuit de werkplaats in Andenne naar Antwerpen gebracht en daar vervolgens samengesteld en gelast. Uitvoering volgens EN1090-2: EXC3.

Voor de lascoördinatie on-site klopte TMI aan bij Weldone. De snelle beschikbaarheid van een geschikte lasingenieur en de expertise in staalbouw (oa. dankzij het project in Chartres - FR) waren doorslaggevend bij het gunnen van de opdracht aan Weldone.

Al onze diensten