construction passerelle de la gare de chartres 4368416

2019

2019

Voetgangersbrug in Chartres (FR)

Made in Belgium

De nieuwe voetgangersbrug over de treinsporen van het station in Chartres (FR) maakt deel uit van het Pôle Gare-programma en heeft twee centrale functies: intermodaliteit en toegankelijkheid. Het station is ontworpen om alle verplaatsingen in het stationsgebied te reorganiseren en te stroomlijnen i.f.v. de trein : auto's, taxi's, bussen, fietsen, brommers en voetgangers.

Een nieuwe voetgangersbrug brug, die ontworpen werd als een belvedère, wordt daarbij een nieuwe stedelijke verbinding tussen Place Pierre-Sémard, het intermodale platform en het toekomstige culturele en sportieve complex van de metropool van Chartres en de wijk L'Epargne. 

Thomas Lavigne, architect en ingenieur (Lavigne & Chéron Architectes), omschrijft het project als volgt: "Met de gladde bedekking wordt de brug gezien als een eenvoudige horizontale lijn die boven de sporen zweeft." De mantel van de doosvormige brug is 60 cm dik en 7,40 m breed. 

Het metalen dek, dat 70 meter lang zal zijn, wordt in stukken vanuit België naar Chartres gebracht. De elementen werden vervaardigd in de fabriek van Techno Métal Industrie (TMI), gelegen in Seilles-Andenne, ongeveer veertig kilometer ten westen van Luik.

Donderdag 6 juni 2019 arriveerde een van de zes secties van de brug per konvooi op de site. Elk element weegt 30 ton. Het geheel wordt ter plaatse samengesteld en gelast. Uitvoering volgens EN1090-2: EXC3. Voor de lascoördinatie on-site klopte TMI aan bij Weldone. De snelle beschikbaarheid van een geschikte lasingenieur en de expertise in staalbouw waren doorslaggevend bij het gunnen van de opdracht aan Weldone.

Al onze diensten